Trasa Pszczyna – Tychy – Katowice (P1)

Długość trasy około 40 km

Początek trasy: Pszczyna dworzec PKP.

Proponuję rozpocząć wycieczkę na dworcu kolejowym, bo pociągiem najwygodniej dojechać do Pszczyny z rowerem.

a/

Z dworca kierujemy się w stronę pszczyńskiego Rynku. Z pięknego pszczyńskiego Rynku wjeżdżamy do parku pałacowego (1 km). Przez park przejeżdżamy zgodnie ze znakami czerwonymi szlaku rowerowego.Wyjeżdżając z parku skręcamy w lewo w ul. Chopina a po kilkunastu metrach (za zakrętem) w prawo w ul. Łowiecką która zaprowadzi nas do przejazdu kolejowego (2 km).

godne uwagi: zabudowa rynku barokowo-klasycystyczna z ratuszem i kościołen ewangielickim. Zespół pałacowo-parkowy. Pałac z muzeum wnętrz, wyjątkowo bogata ekspozycja. Park w stylu angielskim, liczne okazy starodrzewia, drzew i krzewów egzotycznych.

b/

Za przejazdem lekko w lewo w Aleję Dębową, starą drogą która łączyła posiadłości książąt pszczyńskich którą dojedziemy do Piasku (3 km).      W Piasku prosto w ul. Kolejową (wzdłuż torów), potem ul. Leśną. Jedziemy wzdłuż lasu. W las, w prawo (znaki czerwone szlaku rowerowego), skręcamy 200m przed miejscem do odpoczynku urządzonym dla rowerzystów (4,5 km).

c/

Przez Lasy Kobiórskie jedziemy cały czas prosto. Częściowo droga wyłożona jest płytami betonowymi które w pewnym momencie skręcają          w lewo, my jednak musimy jechać prosto. Skręcamy w prawo dopiero za uprawami leśnymi po przejechaniu około 3,5 km od wjechania w las.      Z lasu wyjeżdżamy w pobliżu dworca kolejowego Kobiór.

d/

Po przejściu przez tory kierujemy się między budynki przy stacji kolejowej i odnajdujemy żółte znaki szlaku turystycznego. Zaprowadzą nas one zameczku myśliwskiego w Promnicach. Droga wiedzie znów cały czas prosto wśród drzew. Przecinamy drogę Tychy – Kobiór (9 km) i dalej szlakiem żółtym do zameczku myśliwskiego w Promnicach (12 km).

godne uwagi : pałacyk myśliwski z połowy XIX w., w stylu romantycznym (angielski neogotyk),  zbudowany przez Promnitzów, przebudowany dla książąt pszczyńskich, z oryginalnym układem konstrukcji ryglowej, przy pałacyku park leśny.

e/

Po odpoczynku w zameczku promnickim mamy co najmniej dwie możliwości ; jechać dalej żółtym szlakiem wzdłuż Jeziora Paprocańskiego           do Ośrodka Wypoczynkowego „Paprocany” lub wrócić za znakami czerwonego szlaku rowerowego do najbliższego skrzyżowania ze szlakiem żółtym i skręcając w prawo zmierzać w kierunku Żwakowa. Ja proponuję to drugie rozwiązanie. Za mostkiem nad strumieniem Gostynka skręcamy w prawo a po kilkunastu metrach w lewo. Na najbliższym skrzyżowaniu czerwony szlak rowerowy skręca w prawo, my jednak jedziemy prosto do al. Bielskiej (1 km).

f/

Po przejściu al. Bielskiej kierujemy się czarnym szlakiem turystycznym w stronę Żwakowa.Dojeżdżając do ul. Żorskiej skręcamy w prawo            a następnie w lewo w ul. Zgody (0,8 km).Na ul. Myśliwskiej skręcamy w lewo (znów spotykamy czerwony szlak rowerowy). Po przejściu przez tory kolejowe przy stacji Tychy – Żwaków znów wjeżdżamy w lasy Kobiórskie.

g/

Po przekroczeniu torów zagłębiamy się w las. Cały czas poruszamy się wzdłuż czerwonego szlaku rowerowego (jednocześnie czarny szlak turystyczny). Mijając po drodze imponującą wieżę obserwacyjną służb leśnych i kolejne tory podążamy w kierunku Potoku Browarnianego.          Po przejechaniu nad potokiem lekko w górę zbliżamy się do dzielnicy Wilkowyje.

h/

Do Wilkowyji wjeżdżamy ul. Leśną, mijamy szkołę nr 9, na najbliższym skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ul. Szkolną. Ulica ta doprowadzi nas do ul. Obywatelskiej. Kilkadziesiąt metrów musimy przejechać wzdłuż drogi. Za znakami czerwonymi skręcamy w lewo przecinając                     ul. Obywatelską i ładną ścieżką wzdłuż strumienia zmierzamy w kierunku dworca PKP Tychy. Przejeżdżamy tunelem pod torami (przejazd nieciekawy, brak oświetlenia). Za tunelem skręcamy w lewo, a następnie w prawo w ul. Damrota, która doprowadzi nas do tyskiego rynku        (22 km).

i/

Z rynku w Tychach w kierunku Katowic jedziemy tak jak w trasie T2 lub T1 (wariant powrotny)