Trasa Katowice – Ruda Śląska – Zabrze (Z 2)

długość trasy : około 30 km

początek trasy : Katowice, Rynek

a/

Z rynku ul. Staromiejską, w prawo ul. Dyrekcyjna w stronę hotelu „Monopol”, w lewo ul. Dworcowa,  w prawo (za starym dworcem) do przejścia podziemnego do ul. Wojewódzkiej (którą przecinamy), pod górkę ul. Podgórną, przed nami gmach Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Za nim w lewo ul. Ligonia do ul. Francuskiej. Tutaj w prawo i ul. Francuską prosto do Doliny Trzech Stawów – Lotnisko Muchowiec (2,5 km).

b/

Z parkingu przy lotnisku, dalej w górę ul. Francuskiej, po 200m w prawo (niebieski szlak turystyczny i czerwony rowerowy), przy przejściu przez tory, gdzie szlaki skręcają w lewo, jedziemy dalej prosto do ul. Św. Huberta i prosto do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Przechodzimy przez światła i mijamy supermarket i wjeżdżamy w ul. Rolną (4,5 km).

c/

Z ul. Rolnej zjeżdżamy po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym (skręcamy w ul. Orkana). Ulicą Orkana do kąpieliska „Rolna”. Mijając po prawej bramę kąpieliska trafiamy na ścieżkę prowadzącą wzdłuż Kłonicy (kierujemy się w prawo). Kłonicę przekraczamy po kamiennym „mostku”, i trafiamy na ul. Kłodnicka Stara, tutaj w prawo, dojeżdżamy do tunelu pod torami, po przejechaniu pod nim w prawo (ul. Franciszkańska)

(6,2 km)

d/

Ulica Franciszkańska doprowadzi nas do parku oo. Franciszkanów, jedziemy tym parkiem w stronę bazyliki. Wyjeżdżając z terenu Franciszkanów trafiamy na ul. Panewnicką (w prawo). Na skrzyżowaniu w lewo (ul. Medyków). Zaraz za pocztą w lewo, i konsekwentnie na zachód (ulica asfaltowa zmienia się w gruntową, później w ścieżkę), wzdłuż budynków mieszkalnych, przez lasek, aż trafimy do ul. Bałtyckiej

(9,0 km).

godne uwagi : bazylika franciszkańska z 1907r. z parkiem (w bazylice największa w Europie szopka bożonarodzeniowa /choć to w okresie pozarowerowym/)

e/

Z ulicą Bałtyckiejul. Panewnicką (w lewo). Na skrzyżowaniu lekko w prawo, a przy kościele prosto w ul. Kuźnicką. Jadąc za żółtymi znakami turystycznymi opuszczamy granice administracyjne Katowic i wjeżdżamy w lasy.

f/

Żółty szlak turystyczny biegnie prosto przez lasy, na 12 km przecinamy nasyp kolejowy (spotykamy niebieski szlak turystyczny), dalej prosto, aż trafiamy do Starej Kuźnicy i skrzyżowania ulic. Na skrzyżowaniu w lewo w ul. Mikołowską. Znaki zielonego szlaku turystycznego odchodzą od tej ulicy w prawo. Tym szlakiem dojedziemy do ul. 1 Maja w Halembie. Po przekroczeniu tej ulicy odnajdujemy zielone znaki i za nimi przez lasy, mijając ośrodek „Lasy Borowskie” dojedziemy do Borowej Wsi (18 km).

godne uwagi: Kościół drewniany z XVIIIw. , przeniesiony w XXw (z Przyszowic).

g/

Po minięciu drewnianego kościółka ul. Gliwicką kilkanaście metrów do ul. Piaskowej, za żółtymi znakami szlaku turystycznego w prawo. Po kilkuset metrach szlak prowadzi nas w lewo w stronę bramy, to nie jest pomyłka. Za bramą w lewo a później w prawo, przy ścianie lasu do ul. Paderewskiego, tutaj skręcamy w prawo (20 km). Po około 1,5 km skręcamy w lewo znaki żółte biegną wraz z niebieskim szlakiem  turystycznym przez las w stronę Zabrza (Makoszowy) (23,5 km).

h/

Szlak żółty skręca w prawo zaraz za mostkiem na potoku Kochłówka. Przecinamy ul. Styki, mając potok cały czas po prawej stronie jedziemy wzdłuż niego. Przed nami pojawia się hałda, a po prawej, za łąką budynki przy ul. Lubuskiej. Do tej ulicy dojeżdżamy, skręt w lewo i docieramy do ul. Legnickiej. Skręcamy w prawo w stronę kopalni „Makoszowy”. Z ulicy Makoszowskiej, zjeżdżamy w lewo, po minięciu mostu na rzeczce Czarniawka (żółty szlak turystyczny) (26,5 km).

i/

Lasem, minąwszy niewielki przejazd pod torami, obok ogródków działkowych, cały czas prosto, aż trafimy na ul. Matejki. Tutaj w lewo i w prawo w ul. Czołgistów. Prosto aż do skrzyżowania z ul. Roosvelta. W prawo ul. Roosvelta do skrzyżowania z ul. 3 Maja, tutaj

w lewo do wiaduktu nad torami, za nim po prawej dworzec PKP Zabrze (30 km).

godne uwagi: kościół św. Józefa wybudowany w latach 30-tych XXw. w stylu ekspresjonistycznym, forma surowej bryły z cegły klinkierowej z tzw. "rajskim dziedzińcem"